Mýty o dojčatách
Pripravil: rd Foto: profimedia.sk
O tom, čo potrebujú novorodenci na svoj zdravý vývoj, koluje množstvo nepravdivých informácií a mýtov. Pokúsili sme sa niektoré uviesť na pravú mieru.
Dieťa po narodení nič nevníma, len je alebo spí
Opak je pravda. Podľa štúdie odborníkov, ktorú zverejnil časopis Science, je novorodenec schopný okamžite rozoznávať matkin hlas. Ďalší prieskum zase potvrdil, že keď dvanásťdňovým dojčatám premietali z videozáznamu tváre rôznych žien, uprednostňovali snímku vlastnej matky a pamätali si aj tvár otca. Iný prieskum dokázal, že deti hneď od narodenia rozoznávajú (pravdepodobne podľa melódie) svoj rodný jazyk od cudzieho.
Ak sa s dieťaťom po narodení nepomaznáte, naruší to váš vzťah
Prvé hodiny života sú síce nesmierne dôležité, ale vzťah dieťaťa s matkou (s otcom) sa utvára po celý život. Psychoterapeuti ho skúmali nielen u tých matiek, ktoré rodili prirodzeným spôsobom, ale aj u tých, ktoré museli dieťa porodiť cisárskym rezom. V druhom prípade nemali ženy možnosť potešiť sa s dieťaťom hneď po pôrode, ale na vzájomnom vzťahu sa to neprejavilo.
Jedálniček novorodenca by nemal obsahovať tuky
Dojčaťu rozhodne nepomôžete, keď sa budete snažiť ušetriť ho od konzumácie tukov. Tie sú totiž preň životne dôležité. Aj preto ich tak veľa obsahuje materské (aj umelé) mlieko. Podľa odporučenia Svetovej zdravotníckej organizácie je dokonca škodlivé podávať odtučnené mliečne výrobky deťom do dvoch rokov. Polotučné a odtučnené totiž pri porovnaní s plnotučným kravským mliekom dodávajú mladému organizmu menej energie a aj menej bielkovín či vitamínov rozpustných práve v tukoch.
Dojčatá bez zubov nemôžu dostávať nerozmixovanú potravu
Nie je to pravda. Deti totiž dokážu potravu rozžuť aj bez zubov, a to ešte pred desiatym až šestnástym mesiacom, keď sa im začnú prerezávať stoličky. Dovtedy im však nerozmixovaná strava pomáha masírovať ďasná a uľahčuje prerezávanie zúbkov.
Stopercentne dojčené deti potrebujú dodávať železo
Množstvo prieskumov dokázalo, že dojčenie úplne pokrýva potreby novorodenca do šiestich mesiacov a zdravé dieťa nepotrebuje obohacovať stravu žiadnymi vitamínovými alebo inými potravinovými doplnkami minimálne do dovŕšenia roka. Nevhodne zvolené doplnky mu, naopak, škodia.
Nezačnite najskôr prikrmovať ovocím
Keďže dojčené dieťa je zvyknuté na sladkú chuť už pri materskom mlieku, experti ubezpečujú, že ovocie ho „nepokazí“. Podľa nich na poradí nábehu jednotlivých spôsobov prikrmovania nezáleží.
Hovorte s novorodencom ako s dospelým
Podľa pediatrov je to chyba. Vychádzajú z výskumu amerických psychológov, z ktorého vyplynulo, že ak sa rodičia prispôsobia detskej reči, ich ratolesti sa naučia hovoriť oveľa skôr.