Mojcasopis.sk

Antioxidanty môžu škodiť

Spracoval: Peter Šporer Foto: profimedia.sk

Najnovší americký prieskum spochybňuje priaznivý vplyv antioxidantov, ktorých nadmerné množstvo môže človeku dokonca uškodiť.

Priveľa zeleného čaju, olivového oleja, kapusty, červeného vína či jabĺk môže starším ľuďom a chorým spôsobiť problémy s dýchaním a zhoršiť tak funkciu svalov, ktorá je s dýchaním spojená.

Všetkého veľa škodí! Podľa vedeckého tímu odborníkov z Kansasu môže nadmiera aj superzdravých superpotravín narušiť krehkú rovnováhu antioxidantov a prooxidantov a spôsobiť zdravotné problémy najmä starším a chorým ľuďom.

Náhodný objav

Antioxidanty sú, zjednodušene povedané, živiny v potravinách, ktoré môžu odvrátiť alebo spomaliť oxidačné poškodenie v organizme človeka. Dosiaľ sa považovalo za jednoznačné, že zatiaľ čo antioxidanty spomaľujú poškodenie svalov a iných orgánov, prooxidanty ho urýchľujú. Dôležité však je, aby antioxidanty a prooxidanty boli v organizme v rovnováhe. Na objav narazili Američania náhodou, keď chceli zistiť, ako sa dá pomocou antioxidantov zlepšiť prísun kyslíka do svalov. Namiesto toho objavili, že antioxidanty niekedy môžu príjem kyslíka obmedziť a funkciu svalov narušovať. Výsledky objavu nedávno publikovali vo viacerých renomovaných odborných časopisoch a zaujali nimi množstvo kolegov.

Výskum pokračuje

Od spomínaného objavu špecialisti pokračujú v rôznych výskumoch, aké svaly ovládajú tok krvi a aké sú účinky rôznych dávok a typov antioxidantov. Zaujímavé pritom je, že také abnormality v obehovom systéme, ktoré spôsobujú starnutie alebo hoci chronické zlyhanie srdca, môžu narušiť dodávku kyslíka do kostrovej svaloviny a zvýšiť tak únavu počas fyzickej činnosti. Kansaskí profesori David Poole a Timothy Musch pritom uvádzajú, že pre nadbytok antioxidantov sa môže narušiť schopnosť tela doručiť kyslík do svalov a tie potom nefungujú tak, ako by mali.  „Dospeli sme k záveru, že skôr ako odporučíme ľuďom viac antioxidantov, mali by sme lepšie porozumieť tomu, ako fungujú vo fyziologickom systéme a pri cvičení,“ povedal Poole. Štúdia sa teda bude ďalej zameriavať na to, ako pomôcť pacientom so zníženou pohyblivosťou a funkciou svalov, ktoré sú súčasťou pokročilého veku, a chorobami, ako je napríklad zlyhanie srdca.


Mýty o penise

Spoločne so sexuológmi sme sa pokúsili vysvetliť tie mýty o penise, ktoré  nemajú skutočné opodstatnenie.

Mýtus
Bez predkožky je to vždy lepšie

Muži sú mimoriadne citliví v oblasti penisu bez ohľadu na to, či predkožku majú, alebo nie. V predkožke je však uložená bohatšia škála a väčšie množstvo špeciálnych nervových receptorov ako v iných častiach  „nástroja lásky“, preto má mnoho obrezaných mužov pocit, že boli neprávom zbavení svojho milostného potenciálu.

Mýtus
Čím väčší, tým lepší

Je to len a len otázka obľuby. Všetko závisí od toho, ako sa milenci k sebe hodia, od ich potrieb a telesných typov. Keď však muž vie uspokojiť partnerku dráždením jej citlivých miest natoľko, že ho bude porovnávať s bohom, veľkosť jeho penisu je druhotná.

Mýtus
Každý penis potrebuje rovnaký druh dráždenia

Opak je pravdou, každý muž je predsa iný. Jeden uprednostňuje láskanie žaluďa, druhý oblasť semenníkov. Chuť predstaviteľov silného pohlavia sa pritom môže meniť. Záleží na tom, akú majú náladu, či sú unavení, v akej situácii sa s partnerkou ocitli a podobne.

Mýtus
Masturbáciou ovplyvníte veľkosť

Bez ohľadu na to, či k masturbácii siahne dospievajúci chlapec, ktorý ešte rastie, alebo dospelý muž , ich penisy sa natrvalo ani nezväčšia, ani nezmenšia. Veľkosť nezávisí ani od toho, či sa tejto alternatíve sexuálneho života venujú občas, alebo intenzívne a často.

Deti a biopotraviny

Existuje množstvo dôvodov, pre ktoré by mali deti odmalička konzumovať čo najčastejšie biopotraviny. Problémom je, že väčšina slovenských mamičiek na ne nemá dosť peňazí.
Podľa americkej štúdie univerzity v Seattli tým deťom školského veku, ktoré nekonzumovali biostravu, našli v moči šesťkrát vyšší obsah pesticídov. Pritom je známe, že pesticídy (rovnako aj ťažké kovy) znižujú mentálne schopnosti a zvyšujú agresivitu ľudí. Iná štúdia zase spája poruchy správania detí s niektorými aditívami (éčka) v potravinách. Pripomeňme iný výskum: výskyt rakovinových nádorov detí stúpol v rozpätí rokov 1975 – 1998 o 21 percent.

„Éčka“ aj v liekoch

Prídavné látky (éčka) sa spomínajú len v súvislosti s potravinami, ale sú tiež  súčasťou viacerých liekov.
Podľa Európskej komisie môžu byť pomocné látky, pri ktorých bol preukázaný možný negatívny vplyv na zdravie, súčasťou liekov, ak sú uvedené na obaloch a v pribalenom návode nechýba upozornenie pre pacientov. Stačí, ak každá z prídavných látok vo výrobku neprevyšuje predpísanú dávku ADI. Tak je potom „logické“, že sirup proti alergii obsahuje syntetické farbivo E 110. A až neskôr sa zistí, že podobne ako ďalšie farbivá môže u pacientov alergických na kyselinu acetylsalicylovú spôsobovať vyrážky, záchvaty astmy a iné. Nehovoriac o ďalších éčkach v liekoch, pri ktorých musia byť alergici opatrní.

 

 

V predaji od 24. 6. 2010

Lady GaGa: S rúžom aj kondóm

Gérard Depardieu: O svojom herectve pochybuje

Retro vydanie 1997 - 2010


Top 10